Zaprtje mesta za promet: namesto ceste skupna dnevna soba Kočevja
Navada je železna srajca, pravi ljudski pregovor. Ljudje se težko odrečemo navadam, četudi niso nujno najboljše za nas in smo že večkrat sklenili, da bomo nekaj spremenili. Tudi s prometom v Kočevju je podobno. V Celostni prometni strategiji – CPS občine Kočevje so bili leta 2017 opredeljeni problemi, ki naj bi jih občina skupaj s prebivalci postopoma odpravila in tako izboljšala pogoje za življenje. Med drugim CPS pravi, da za zdravje ljudi in razvoj kraja ni dobro, da je v jedru Kočevju promet tako gost, da motorizacija prebivalstva narašča in da so pešci in kolesarji stisnjeni na robove. Potreb za izboljšave je očitno dovolj, čas je zrel za ukrepe.
V okviru projekta Vsi v mesto! je Občina Kočevje 6. maja 2021 do septembra testno spremenila prometni režim. Pristop o začasnem režimu spominja na ljubljansko prenovo Slovenske ceste: večja prenova je bila zasnovana na enoletnem testnem režimu, da so se prometne rešitve preizkusile in težave odpravile. Vizija, ki se preskuša je, da se prostor v središču mesta prioritetno nameni hoji, kolesarjenju, srečevanju ipd. Tako je v centru več ljudi, kar povečuje privlačnost prostora, prinaša večjo obiskanost, prometno in splošno varnost, več poznanstev, prijateljstev.
Del ceste med hostlom Bearlog in Trgom sv. Jerneja je zaprt za motoriziran promet, pri čimer so intervencije in dostave omogočeni. Zarisana je talna poslikava, da mimoidoči že takoj vidijo, da je ta prometna površina namenjena ljudem. Na območju so postavljene tri kompozicije klopi in več dreves, kmalu se jim pridružijo še cvetlična korita.
Po kratkem času delovanja se že kažejo prvi pozitivni učinki, ki jih najbolj občutijo otroci in starejši ter stanovalci. V centru je manj hrupa, večja je prometna varnost, več je naključnih sprehajalcev, manj parkiranja pri Cerkvi sv. Jerneja, stanovalci poročajo o zmanjšanem prometu na celotni Ljubljanski cesti. V prvih dneh so pešci še previdno hodili po pločnikih, sredino ceste so prvi zavzeli otroci, ki so skakali s kroga na krog, in kolesarji. Vsak naslednji dan po sredini hodi več mimoidočih.
Prvi odzivi pa niso le pozitivni. Mnoge je zmotilo, da imajo z avtomobili sedaj daljšo pot do svojih ciljev, da na križišču pri Zdravstvenem domu ob prometnih konicah nastajajo zastoji in da je na Bračičevi povečan promet. Nekaj teh učinkov je kratkoročnih in se jih da zmanjšati ali odpraviti, nekaj pa jih je potrebno razumeti kot del dolgotrajnih ukrepov za zmanjševanje odvisnosti od avtomobilskega prometa. Spremembe, ki bodo sledile v kratkem, bodo usmerjene v odpravljanje nekaterih težav in dodelavo - semaforski režimi in intervali bodo prilagojeni na nova štetja vozil. Občina Kočevje pa že načrtuje ureditev krožišča pri zdravstvenem domu. V sklopu projekta Vsi v mesto! se tudi določajo pogoji za uporabo novo pridobljenih javnih prostorov, glede prihodov otrok in šolarjev bomo sodelovali z vrtci in osnovnimi šolami, nova prizorišča v javnem prostoru bodo dobila vsebine.
Sprememba prometnega režima nekoliko spominja na prepoved kajenja v zaprtih prostorih pred nekaj leti: po začetni nejevolji tudi zapriseženi kadilci priznavajo, da je sedaj bolje. Če hočemo priti do prijaznega mesta za bivanje, srečevanje in nakupovanje, je treba uvesti tudi ukrepe, ki so sprva neprijetni, a so za prihodnost mesta ključni.
iPoP - inštitu za politike prostora
(članek je bil objavljen v majski številki časopisa Kočevska)